Unit OSC akan menguruskan dengan cekap, teratur dan mematuhi semua peraturan dan berdasarkan kaedah permohonan yang ditetapkan merujuk kepada Manual OSC 3 Plus bagi menerima, menyemak, mendaftar dan mengedar permohonan cadangan pemajuan.
Unit OSC juga akan menerima, merekod, mengedarkan penerimaan, pemantauan diuruskan dengan sistematik berdasarkan proses pengurusan CCC yang ditetapkan merujuk kepada Manual OSC 3 Plus.
Fungsi Jabatan
Memberi khidmat nasihat perundingan kawalan pemajuan pelaksanaan pusat setempat.
Memantau status pemajuan yang telah diluluskan sehingga bangunan layak untuk diduduki.
Sebagai setiausaha kepada jawatankuasa pusat setempat.
Menyelaras dan memantau penerimaan permohonan pelan pemajuan bagi pertimbangan Jawatankuasa Pusat Setempat.
Mengetuai pelaksanaan pusat setempat di pihak berkuasa tempatan selaras dengan keperluan dasar yang ditetapkan.
Aktiviti Jabatan
Penerimaan dan penyelarasan edaran permohonan pelan-pelan pemajuan.
Mengurusetiakan mesyuarat OSC sebanyak 24 kali setahun.
Penyediaan, edaran keputusan mesyuarat dan kelulusan pelan-pelan pemajuan.
Notifikasi mula kerja binaan dengan penerimaan, merekod dan mengedarkan borang B (Mula Kerja Tanah dan Kerja Bangunan).
Notifikasi Pemeriksaan Interim I dan II (pemantauan tapak bina dan penerimaan serta pengedaran notifikasi pemeriksaan interim).
Notifikasi Pemeriksaan Akhir I dan II (penerimaan salinan notifikasi pemeriksaan akhir).
Pendepositan Perakuan Siap dan Pematuhan (CCC) (penerimaan deposit dan pengedaran CCC).
Meningkatkan kualiti dan produktiviti penyampaian perkhidmatan MDT melalui:-
Pengurusan dan pentadbiran yang efisyen berteraskan teknologi maklumat terkini.
Mengamalkan sikap profesionalisme semasa menjalankan tugas.
Melahirkan masyarakat yang komited, berdisiplin, mengetahui, memahami, mematuhi dan menghormati undang-undang MDT dan keseluruhan undang-undang yang lain
Berusaha memupuk kesedaran dan pendidikan ke atas orang ramai supaya bertanggungjawab terhadap semua aspek kehidupan di kawasan Majlis dengan selesa dan sejahtera.
Menyediakan Undang-Undang dan peraturan yang cukup untuk kegunaan MDT dan warga Tapah
Memberi kefahaman Undang-Undang kepada kakitangan MDT supaya tindakan penguatkuasaan dapat dilaksanakan dengan teratur dan terkini.
Menyediakan bahan-bahan bacaan dan rujukan yang mencukupi bagi urusan pentadbiran MDT.
Mengemaskini semua Undang-Undang dan peraturan MDT dari masa ke semasa.
Piagam Pelanggan
Menyelesaikan aduan awam mengenai penguatkuasaan undang-undang kecil dalam tempoh 7 hari.
Memastikan penduduk-penduduk setempat patuh kepada undang-undang kecil bangunan seragam.
Memastikan pengendali makanan mematuhi peraturan pelesenan mengikut undang-undang kecil pelesenan establisymen makanan.
Memastikan penduduk-penduduk setempat patuh kepada undang-undang kecil kebersihan awam.
Memastikan bahawa semua tindakan penguatkuasaan dan tindakan mahkamah yang diambil adalah adil, tegas, bertimbang rasa, bijaksana dan bersesuaian dengan peruntukan undang-undang
Unit Pelesenan dan Sewaan adalah sebuah unit yang berfungsi terhadap kawalan perniagaan yang terlibat di dalam pengendalian, pengeluaran lesen perniagaan, penjaja, sewaan premis kerajaan (gerai/meja pasar/bangunan kedai) dan tindakan penguatkuasaan terhadap semua aktiviti perniagaan di dalam kawasan Daerah Tapah.
Unit ini mengeluarkan lesen premis perniagaan, iklan, hiburan, penjaja, peniaga pasar sehari / malam, lesen minuman keras, lesen pelbagai dan sewaan harta serta menguatkuasakan undang-undang yang digunapakai oleh unit ini.
Fungsi Jabatan
Memproses dan mengeluarkan lesen perniagaan yang merangkumi
lesen penjaja, lesen premis, lesen iklan, lesen hiburan, lesen
minuman keras dan lesen pelbagai (bunting/sepanduk, permit perniagaan sementara, bazar Ramadan).
Bertanggung jawab memberi ulasan dan sokongan terhadap
permohonan lesen minuman keras, barang lusuh, tadika, taska,
snooker, karaoke, penjualan bunga api.
Melaksanakan penguatkuasaan pematuhan syarat lesen terhadap
lesen yang dikeluarkan oleh Jabatan.
Merancang keperluan dan pusat penjaja yang seragam, teratur dan
serba lengkap bagi mewujudkan sistem perniagaan kecil yang
lebih sistematik dan bertaraf tinggi.
Melaksanakan kutipan hasil melalui Fi lesen, Sewaan Gerai, Meja Pasar
dan Bangunan Kedai milik MDT.
Jabatan Audit Dalam Majlis Daerah Tapah diwujudkan mulai 01 Januari 2010 adalah bertanggungjawab untuk memastikan kawalan dalaman majlis sentiasa dipertingkatkan dengan membuat beberapa penilaian serta kajian ulangan ke atas operasi-operasi dan rekod-rekod Majlis.
Jabatan ini adalah satu unit berasingan yang ditubuhkan di bawah kuasa pentadbiran dan bertanggungjawab sepenuhnya kepada Ketua Agensi bermaksud Tuan Yang Dipertua dan Setiausaha Majlis.
Visi & Misi
VISI
Untuk menjadi penyumbang utama ke arah meningkatkan keberkesanan proses tadbir urus serta pengurusan kewangan yang berkauntabiliti.
MISI
Melaksanakan pengauditan secara profesional dan bebas bagi mencapai visi untuk meningkatkan keberkesanan proses tadbir urus serta akauntabiliti dalam pengurusan kewangan di Majlis Daerah Tapah.
Fungsi Jabatan
Mengkaji tahap pematuhan kepada segala dasar undang undang peraturan dan arahan yang berkuatkuasa.
Mengkaji aktiviti organisasi diuruskan secara berhemat cekap dan berkesan
Mengkaji aset dan kepentingan organisasi dilindungi dari segi kehilangan penipuan dan penyelewengan
Memberi khidmat nasihat atau pandangan mengenai kawalan dalaman terhadap semua sistem termasuk ICT
Melaporkan kepada pihak pengurusan hasil pengauditan dan mengambil tindakan susulan terhadap perkara yang dibangkitkan
Menyediakan Rancangan Audit Tahunan dan Laporan Audit Tahunan untuk kelulusan pihak
Pengurusan
Aktiviti Jabatan
Mengkaji keboleh percayaan dan keberkesanan sistem kewangan serta kawalan dalaman organisasi.
kerja, penyeliaan secara berterusan yang dijalankan oleh pihak pengurusan.
Mengkaji tahap pematuhan kepada segala dasar, undang-undang, peraturan dan arahan yang berkuat kuasa.
Mengkaji aktiviti organisasi diuruskan secara berhemat, cekap dan berkesan;
Mengkaji aset dan kepentingan organisasi dilindungi dan dari segi kehilangan, penipuan dan penyelewengan.
Memberi nasihat/pandangan mengenai kawalan dalaman terhadap semua sistem termasuk sistem ICT.
Menguruskan Sistem Penarafan Bintang dan ISO MS 9001:2015 Majlis Daerah Tapah
Sistem Penarafan Bintang Pihak Berkuasa Tempatan: Menguruskan Failing mengikut kriteria Mesyuarat Pemantauan SPB-PBT Pengauditan SPB-PBT Penyelia sepanjang audit SPB-PBT oleh KPKT
ISO MS 9001:2015 Mengurus Pelantikan Konsultan Mengurus Kursus/Bengkel ISO
Mengemukakan Rancangan Audit Tahunan dan program Audit Dalam Jadual Rancangan Audit Tahunan hendaklah disediakan berasaskan keutamaan audit. Sebarang perubahan yang ketara daripada jadual yang telah diluluskan perlu dimaklumkan kepada Ydp.
Membentangkan Laporan Audit Dalam di Mesyuarat Jawatankuasa Audit Dalam pandangan untuk pembaikan atau peningkatan dan menambah nilai. Tindakan susulan telah diambil di atas penemuan-penemuan audit yang penting. Peningkatan keberkesanan dan kelicinan operasi, hasil daripada tindakan audit. Perancangan kerja-kerja audit. Halangan-halangan yang dihadapi dalam melaksanakan auditan